De NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8.500 reizigers.

“De problemen met de overvolle treinen zijn een direct gevolg van fouten van NS. Dat kun je niet zomaar op de reiziger afwentelen”, zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. “Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost”

ConsumentenClaim kondigde de claim in november vorig jaar aan. “De NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na”, zei Smit destijds. “Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten.”

Aanmelden is gratis

De mensen die voor compensatie in aanmerkingen zouden moeten komen, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september begonnen de problemen namelijk, zo meldt de organisatie.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, zo zegt ConsumentenClaim.

Aanmelden voor de NS-Claim is gratis en kan via deze link. Het tarief op basis van no cure no pay bedraagt 15 procent. Als er geen resultaat wordt behaald, hoeft een deelnemer niets te betalen.

NS weigert vergoeding

De NS gaat niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers, blijkt uit een reactie. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers'', zegt de NS.

"Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst."

Enquête onder reizigers

Uit een enquête die ConsumentenClaim begin dit jaar onder 2.228 mensen heeft gehouden, zou blijken dat bijna 70 procent van de treinreizigers niks heeft gemerkt van de extra maatregelen die de NS eind 2015 heeft getroffen om overvolle treinen tegen te gaan.

NS wilde het probleem van overvolle treinen onder andere oplossen door de reizigers beter te informeren. 83 procent van de respondenten vindt echter dat de informatievoorziening nog steeds onvoldoende is.

Bijna 40 procent van de reizigers moet de hele reis staan. Ruim de helft heeft een groot deel van de rit geen zitplaats en slechts 7 procent kan wel altijd zitten. Bovendien vinden reizigers die regelmatig moeten staan dat er te weinig steunpunten zijn waar zij zich aan kunnen vasthouden. Als rapportcijfer geven de deelnemers NS een 4,7.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl